- الحصول على الرابط
- X
- بريد إلكتروني
- التطبيقات الأخرى
- الحصول على الرابط
- X
- بريد إلكتروني
- التطبيقات الأخرى
The impact of T.V |
The researcher on media see that the T.V
has the ability to create new public opinion about new topics, because the
novelty of the topic and its lack of connection with pre-existing trends of
opinion makes it able to overcome the difficulties that usually face a shift
away from opinion, so the public in this case is not prepared to reject the
point of view it hears about a new topic on it, as "Goebbels" the
Nazi Party propaganda minister says to Hitler: "Who says the first word to
the world is always right."
The T.V has a great influence in drawing the
public’s perception of the world or forming opinions and ideas of its own.
Although the ordinary public has not ascended into space, and not all of its
members have undergone major surgery, the T.V has provided them with a lot of
information through which they can be on an image. As well as the fact that the
T.V has the ability to raise the public’s interest in some issues, whether at
the local or international level, and influence its judgments in some
situations through the information and interpretations they provide that serve
this or that direction.
The reason for this effectiveness is due to
the wide spread and the great ability to polarize and dazzle for T.V beside its
intense competition with other social institutions in the field of public
influence, which enables the T.V to significantly shape the mental image of
peoples and countries, as the media works to transport individuals from Their
narrow world into a wider and wider world, and thus it is considered the
natural extension of their eyes and ears.
So,
the T.V is one of the most important means of forming and making a mental
image, and this mental image can solidify and turn into a stereotyped image
that is difficult to change in the short term. The role of the T.V does not
stop at creating mental images and patterns for their audiences. Rather, it’s
may greatly amplify these images and imprint them strongly in their minds. Dr.
Mona Al-Hadidi emphasized the increasing importance of the content presented
through the T.V in the formation and strengthening of the mental image due to
the absence of direct experience or personal experience, the fact that the
individual is forced to understand and perceive phenomena and things depending
on indirect experiences through the T.V.
And as
is well known, the T.V has great power through which it is possible to change
peoples' wills, reform community priorities and the possibility of forming a
global culture. According to some studies in this field, it has been proven
that nearly 70% of the image that a person builds of his world is derived from T.V,
and most researchers agree that the T.V change the attitudes of its audience
from indifference, ridicule and sometimes mockery to interest in the issues at
hand.
The T.V also sometimes can succeed in
changing negative trends, especially when confusion and uncertainty about
certain matters are spread. Some experts believe that the T.V should be a means
to spread change and not to consolidate the trends and values that already
exist, especially in developing countries, because it is one of the main tools
through which people in developing countries can be taught new ways of thinking
and behavior.
References
1- عاطف عدلي العبد، الإعلام والمجتمع
الأسس النظرية والنماذج التطبيقية (القاهرة: دار الفكر العربي، 2006).
2- رينيه رمسيس أبو خوذة: العوامل المؤثرة على الصورة الذهنية لمهنة
العلاقات العامة لدى النخبة الإعلامية، رسالة ماجستير غير منشورة (جامعة أسيوط:
كلية الآداب- قسم الإعلام- 2012).
3- علي عجوة، العلاقات العامة والصورة الذهنية (القاهرة: عالم الكتب،
1983) ص4.
4- محمد لطفي الشيمي، دور العلاقات العامة في تشكيل الصورة الذهنية
للمؤسسات السياسية بالتطبيق على مجالس الوزراء والشورى والشعب، رسالة ماجستير غير
منشورة (جامعة المنيا: كلية الآداب- قسم الإعلام- 2010).
5- عبد القادر صالح الحديثي- محمد جياد المشهداني، اتجاهات برامج
الفضائيات العراقية ودورها في بناء الصورة الذهنية لأداء السياسيين العراقيين،
دراسة مسحية لعينة من جمهور النخبة (مجلة الإعلام والعلوم الاجتماعية للأبحاث
التخصصية: المجلد 1، العدد 3، أكتوبر 2016م).
6- أشرف أحمد أحمد عبد المغيث، دور الإعلام في تكوين الصورة الذهنية
للعالم الثالث لدى الشباب المصري، مجلة الفن الإذاعي، عدد 142 (القاهرة: اتحاد
الإذاعة والتلفزيون- يوليو 1994).
7- تواتي عز الدين، تأثير الفضائيات العربية على الشباب الجزائري من خلال
الدراما الهندية دراسة ميدانية على عينة من طلبة جامعة مسيلة، رسالة ماجستير غير
منشورة (المسيلة: جامعة المسيلة- 2016).
8- حنان أحمد سليم، صورة المرأة في وسائل الإعلام المصرية دراسة تحليلية
مقارنة بين الدراما التلفزيونية ومجلة نصف الدنيا، دراسة ماجستير غير منشورة
(الزقازيق: جامعة الزقازيق- 1995).
9- سامية أحمد علي، التمثيلية التلفزيونية ومشكلات المجتمع المصري (دراسة تحليلية)، مجلة الفن الإذاعي، عدد 106 (القاهرة: اتحاد الإذاعة والتلفزيون- يوليو 1985).
تعليقات
إرسال تعليق
تعليقاتكم تثري موضوعاتنا وتساعدنا على الاستمرار فنحن نهدف إلى اثارة النقاش الجاد المفيد لكافة الأطراف حول الموضوعات المطروحة، ويسرنا أن نعلم ما إذا كانت المقالات تنال استحسانكم أم لا وما جوانب النفع أو القصور فيها، وماذا تأملون في المقالات القادمة؟